این جایزه یک نذر فرهنگی است/ شهید حدادیان شهادتی را دوست داشت که جریان‌ساز باشد
شنبه 08 مهر 1402

این جایزه یک نذر فرهنگی است/ شهید حدادیان شهادتی را دوست داشت که جریان‌ساز باشد

دبیر جایزه دوسالانه شهید محمدحسین حدادیان گفت: این جایزه یک نذر فرهنگی است که خانواده شهید انجام دادند. این جایزه ادبی بدون حمایت حزب و ارگانی است. صلاح ندیدیم ارگانی را دخیل کنیم و کار نذر فرهنگی است.

نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر دومین دوره دو سالانه جایزه ادبی شهید محمد حسین حدادیان،  با حضور خانواده شهید حدادیان، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب‌ و‌ ادبیات ایران و جمعی از اهالی رسانه شنبه ۸ مهرماه در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. مهری غلام‌پور دبیر جایزه ادبی گفت: این جایزه در موضوعاتی حول محور شهادت این شهید از سال ۱۴۰۰ با موضوعاتی چون شهادت در گلستان، خرافات در اسلام، فرقه‌های ضاله  آغاز شد. موضوع خرافات در اسلام جزو موضوعاتی است جدی به این دوره اضافه شده است و مقام معظم رهبری تأکید کردند که باعث تفرقه است. ما در این سال‌ها خیلی کم به آن پرداختیم. این جایزه یک نذر فرهنگی است که خانواده شهید انجام دادند. این جایزه ادبی بدون حمایت حزب و ارگانی است. صلاح ندیدیم ارگانی را دخیل کنیم و کار نذر فرهنگی است. وی با اشاره به اینکه در دوره قبلی سرداور بررسی آثار خسرو باباخانی بودند، گفت: آقای باباخانی می‌گفتند من فکر نمی‌کردم با توجه به دوره اول بودن این جایزه و اینکه شهید خیلی شناخته شده نبود است، این همه اثر رسیده باشد. در نهایت ۲۲ اثر به مرحله نهایی راه یافتند. ​دبیر جایزه شهید حدادیان گفت: اختتامیه این دوره از جایزه هنوز تاریخ دقیقی ندارد. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا اول اسفندماه ۱۴۰۲ و مصادف با شهادت شهید حدادیان ارسال کنند. وی بیان کرد: محدودیتی در تعداد آثار نداریم هر کسی می‌تواند هر تعداد اثر را ارسال کند.

پدر شهید حدادیان گفت: شهید محمد حسین متولد ۷۴ و یک بسیجی بود. شهیدی که در ۲۰ سالگی به سوریه رفت و سال ۹۶ در پاسداران توسط فرقه ضاله به شهادت رسید. شهیدی که رهبری ایشان را نور نامیدند.  قبل از شهادت محمدحسین این فرقه با اتوبوس از روی سه نفر از مأمورین رد شدند ولی متأسفانه در دقایق اول خبر آنطور که باید از رسانه‌ها منعکس نشد. شهید حدادیان از بسیجیان آن منطقه بود. خیابان گلستان هفتم در اختیار فرقه ضاله بود و شهید و دوستانش در تلاش برای متفرق کردن آن‌ها بودند. آن شب افراد فرقه با خودرو به نیروها حمله می‌کنند و تعدادی شهید می‌شوند. محمدحسین آنجا به اسارت می‌رود و به طرز وحشتناک در قلب تهران شهید می‌شود. بعد از شهادت او خوشبختانه جوانانی که دوست داشتند درباره این فرقه‌های ضاله بدانند زیاد بودند. دوره پیش حدود ۳۰۰ اثر به دست ما رسید و داوری شد و خوشبختانه استقبال خوبی شد.

مادر شهید حدادیان در ادامه گفت: محمدحسین جوان ۲۲ ساله ولایت مدار که خیلی به حضرت زهرا ارادت داشت و این جوان ۲۰ ساله عازم سوریه شد وقتی رفت انتظارم این بود با کمالاتی که داشت به شهادت برسد. چه شد که محمد حسین در سوریه شهید نشد آمد در ایران به شهادت رسید حافظ جوانان این مرز و بوم شود و آمد تا پرچمدار شود. با راهنمایی های خود محمد حسین ما متوجه می‌شویم بهترین راه دانستن این ابهامات برگزاری همچین جایزه ادبی است.
پدر شهید در پاسخ به اینکه چرا ادبیات را انتخاب کردید برای این نذر فرهنگی گفت: از دقایق اولیه شهادت کسانی که در کنار ما بودند بیشتر قشر جوان بودند، ما حس کردیم این خلأ وجود دارد چون یک سری از جوانان ما غرق دنیا شده‌اند. در بحث فرقه‌های ضاله اطلاعات کاملی نداشتند و خیلی دوست داشتند هم یاد بدهند هم یاد بگیرند. احساس کردیم کافی نیست و خوراکی که جوان می‌خواهد به دستش نرسیده است. جوانان دهه هفتاد و هشتاد دنبال این مباحث هستند. خون این شهیدان خیابان پاسداران در حال جوشیدن است و جوانان را به این راه می‌کشاند.این کار کمترین کاری است که برای جوانان می‌توانستیم انجام دهیم.  مادر شهید هم در این باره گفت: شهید آنقدر شهادت را بزرگ می‌دانست که هیچ وقت شهادت را لایق خودش نمی‌دانست و از خودش دور می‌دید. همیشه می‌گفت شهادتی خوب است که جریان‌ساز باشد، انقلابی به پا کند، تبیین‌گر باشد. این جایزه ادبی با حمایت خود شهید انجام گرفت.

پدر شهید حدادیان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شهید سوریه هم رفته بود و دیدگاه بین‌‌المللی داشت، چرا بخش بین‌الملل در این جایزه ندارید، گفت: این کاری است که تازه شروع شده، یک مقدار جلوتر برویم سعی می‌کنیم این اتفاق بیفتد‌. بعد از شهادت احساس کردیم جامعه به این مسئله فرهنگی نیاز دارد و این حرکت را شروع کردیم و سعی می‌کنیم ادامه خوبی داشته باشد. وی افزود: در بحث فرقه‌ها هر رسانه‌ای قدم برنمی‌دارد درباره شهیدی صحبت نمی‌کنند که شاید حاشیه‌ای داشته باشد.

در انتها مهری غلام‌پور دبیر جایزه گفت: ما معتقدیم ادبیات ماندگارتر است چرا که این شهید جریان‌ساز است ما به دنبال روشنگری بودیم و حق این شهید بود که مسیرش ادامه یابد. وی افزود: جایزه نفر اول ۱۴میلیون تومان و لوح وتقدیرنامه، جایزه نفر دوم ۱۲میلیون به علاوه لوح و تقدیر نامه و جایزه نفر سوم ۸ میلیون تومان به علاوه لوح و تقدیرنامه خواهد بود.


در پایان از پوستر این جایزه ادبی رونمایی شد.

نظر بدهید